Veľkým problémom ústavnej starostlivosti je protichodnosť požiadaviek; na jednej strane aby zamestnanci maximálne akceptovali klientov, na druhej strane aby maximálne obmedzovali ich sklon k vytváraniu subkultúry rozvracajúce zámery ústavnej starostlivosti. (O.Matoušek)
Rejektívna výchova: zhubný spôsob výchovy dieťaťa, spojený s obmedzovaním, ktoré je sprevádzané prísnymi trestami za jeho priestupky, ako i s prejavmi nelásky a odmietania; vedie k vnútorne labilnej osobnosti so sklonmi k agresívnemu správaniu a k nepriateľským postojom, neistote a väzbám na členstvo v partiách s pochybnou činnosťou. (M.Nakonečný)
Musíte ľudí milovať, ak ich chcete zmeniť. (Pestalozzi)
Pamätajte si, že výchova je vec srdca. Pánom srdca je Boh. My sami tu nič nezmôžeme, ak nás tomuto umeniu nenaučí Boh a nedá nám k nemu kľúč. (don Bosco)
Vychovávatelia nech milujú, čo sa páči mladým a mladí budú milovať to, čo sa páči vychovávateľovi. (don Bosco)
Mladým treba veci stokrát opakovať, ale ani to nestačí! Rozprávajte im len, rozprávajte! Upozorňujte a upozorňujte! (don Bosco)
Duša mladíka je pevnosť, ktorá sa vždy uzaviera prísnosti a tvrdosti. (don Bosco)
S deťmi, s ktorými si nerobia starosti rodičia, mávajú často starosti dejiny. (W.Brudzinski)
Malý omyl na začiatku sa stáva na konci veľkým. (G.Bruno) veda-
Dusíme dôveru v srdci detí, keď ich trestáme za veci, ktoré neurobili, alebo keď ich trestáme prísne za malé previnenia... kazia sa práve tak trestami nespravodlivými ako žiadnymi. (Bruyére)
Učiť je možné slovami, vychovávať iba príkladom. (Bruyére)
Ak sme medzi mladými prítomní len čiastočne, tak sa nám tiež otvoria len čiastočne. vychovávateľa prijímajú ako toho, ktorý im ide radiť, dirigovať, kaziť im hru. je nežiadúci element. (A.Dermek)
Výchova je vždy stretnutie sa osoby s osobou. (A.Dermek)
Kto chce liečiť, musí dokázať že má rád. (A.Dermek)
Najdôležitejšou podmienkou toho, aby sa v dieťati vyvinula láska k životu, je pre neho to, aby bolo s ľuďmi, ktorí milujú život. Láska k životu je práve tak nákazlivá ako láska k smrti. (E.Fromm)
Keby výchovné systémy vo všetkých krajinách kládli väčší dôraz na výsledky celého ľudstva miesto na výsledky dosiahnuté jedným národom, mohlo by sa urobiť viac pre to, čo by človeka presvedčilo a pohlo k tomu, aby bol pyšný, že je človekom. (E.Fromm)
Výchova znamená pomôcť dieťaťu pri rozvoji jeho možností. Opak výchovy je mechanické vedenie, založené na nevere v rast možností, na presvedčení, že sa dieťa vyvinie správne len vtedy, keď dospelí do neho vložia, čo je žiadúce a potlačia v ňom, čo sa zdá nežiadúce. (E.Fromm) manipulácia-
Koreň slova "educatio" je e-ducere, čo doslova znamená vyviesť von či priviesť k vonkajšiemu prejavu niečo, čo už potencionálne existuje. (E.Fromm)
Máme vieru v možnosti druhých a v možnosti ľudstva, pretože sme prežili - a len do tej miery, čo sme prežili - rast svojich vlastných možností, realitu rastu v sebe samých, silu vlastnej rozumovej schopnosti a schopnosti k láske. (E.Fromm)
Vychovať je ťažké, biť je ľahké. (A.I.Gercen)
Väzenie je obludnosťou pre deti, čo zo života nepoznali nič, než nenávisť a násilie. (G.Gilbert)
Zaobchádzajte s človekom podľa toho, aký je a on takým zostane.
Zaobchádzajte s človekom podľa toho, akým môže a mal by byť a on sa takým stane. (Goethe)