Znova o Reedukačných centrách

Autor: Viktor Vicena | 15.5.2014 o 9:00 | (upravené 15.5.2014 o 9:20) Karma článku: 7,37 | Prečítané:  506x

 

Vážená pani Blahová. Už som naozaj unavený z takýchto nenávistných výpadov proti reedukačným zariadeniam a tým aj ich zamestnancom. Reedukačné zariadenia sú obrazom toho akú pozornosť venuje spoločnosť problémovým deťom a obrazom pôsobenia všetkých doterajších politických garnitúr ktoré „reedukačky“ zaujímajú iba do takej miery, aký môžu z danej problematiky vytĺcť politický kapitál /a Váš príspevok na mňa pôsobí práve týmto dojmom/. Zvláštne že počas môjho pôsobenia v takomto zariadení /24 rokov/, sa záujem o ne prebúdza iba v prípade akýchsi mediálnych vzopnutí kedy sa vyroja „odborníci“ s receptami na rýchle a účinné riešenia. Ja Vám dávam reálnu ponuku, príďte k nám do RC Hlohovec a vyskúšajte s jednou skupinou pracovať týždeň /čo Vám i tak dá iba veľmi zjednodušený náhľad do našej práce/ a potom môžeme hovoriť o našich problémoch. Alebo príďte aspoň pohovoriť si o danej problematike a nevynášajte také rezolútne súdy bez skutočnej znalosti problematiky. Skutočne doposiaľ jediný človek, u ktorého vnímam reálny záujem o riešenie našich problémov, je ombudsmanka, ona nielen poukázala na mnohé problémy ale hľadá aj riešenia a to v spolupráci s nami nie proti nám. Myslím si že práve táto cesta je správna.

K Vašim jednotlivým tvrdeniam : 1. Je faktom že absentuje diferenciácia zariadení 2. Je faktom že nám chýbajú niektorí odborní zamestnanci /špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg.../ 3. Nie je pravdou že sa nerealizuje terapeutická činnosť, realizujú ju psychológovia i špeciálny pedagógovia, je súčasťou každodenného života chlapcov v škole i mimo nej. 4. Nie je pravdou že deti telesne týrame, vyhrážame sa im, ponižujeme ich, ak sa nejaký incident stane tak je riešený a vždy je dôsledkom problémového správania dieťaťa a nezvládnutia situácie pedagógom no z ľudského hľadiska sú i takéto zlyhania pochopiteľné no nie sú tolerované, voči fyzickému týraniu a ponižovaniu máme nulovú toleranciu. A za banálne prehrešky netrestáme, no ak sa taký banálny prehrešok opakuje a dieťa nedbá na upozornenie, dohováranie, je trest namieste. Ak máte nejaký iný zázračný postup ako v takomto prípade zasiahnuť príďte nám ho, prosím, predviesť. 5. „Reedukačky nie sú o vzdelaní“. Toto tvrdenie je naozaj veľmi diskutabilné a tento problém je veľmi zložitý. Rovno hovorím že systém vzdelávania je nedokonalý no v daných podmienkach sa bohužiaľ nedá veľa robiť. Iba treba povedať že veľká väčšina našich detí v bežných školách zlyhávala a to nielen tým že nechodili do školy ale neboli schopné ani v rámci rovesníckej skupiny socializovane sa začleniť, nehovoriac o vzťahoch s učiteľmi či inými autoritami. Zaujímalo by ma aké riešenia pre vzdelávanie by ste nám vedeli ponúknuť, no bohužiaľ väčšinu detí do škôl mimo zariadenia poslať nemôžeme. Túto možnosť majú, no predpokladom toho že do takýchto škôl chodiť budú môcť, je bezproblémové správanie v zariadení. Je pravdou že naši chlapci sú vzdelávaní najmä v dvojročných učebných odboroch/ISCED 2C/, no deti s ukončeným šiestym či siedmym ročníkom ZŠ sa v iných vzdelávať nemôžu. Pre deti s ukončenou školskou dochádzkou máme trojročný učebný odbor /ISCED 3C/,no naša skúsenosť je taká že tento odbor sa nám po dvoch rokoch rozpadne a deti odídu bez ukončeného vzdelania zatiaľ čo tí ktorí absolvujú dvojročné učebné odbory ochádzajú s výučným listom. Navyše bohužiaľ máme i deti ktoré o vzdelávanie záujem nemajú no súčasný systém nás núti aby sme ich do vzdelávania zaraďovali napriek tomu že spravidla prepadávajú z väčšiny premetov. Ďalším problémom je že deti k nám prichádzajú počas celého roka a nie je možné ich začleňovať do vzdelávania ak prídu v polovici školského roka. Riešením by bola zmena systému v tom zmysle že reedukačné centrá sa sústredia na sanáciu problémového správania a reštrukturalizáciu hodnotového rámca detí bez toho aby boli tlačené do niekedy nezmyselného odborného vzdelávania, no toto v súčasnom školskom systéme možné zatiaľ nie je. Uvítame každú zmenu ktorá nám umožní pristupovať k vzdelávaniu flexibilnejšie. 6. Rezort školstva veľmi intenzívne bdie nad dodržiavaním práv detí a to konkrétne opakovanými kontrolami zriaďovateľa či školskej inšpekcie, zdôrazňovaním ich dôležitosti vo všetkých relevantných dokumentoch... 7. To že problémy detí majú hlbšie korene nie je naozaj nič nové no nie je pravdou že s rodinou nepracujeme. Vaše tvrdenie že s dieťaťom sa často nepracuje je hrubo zavádzajúce a nepravdivé. Naša práca je sústredená na dieťa a naozaj nemáme možnosti ako sanovať rodinné prostredie dieťaťa najmä ak sa nachádza vo vzdialených oblastiach, na to nemáme prostriedky ani personál a myslím si že práve zásahy v rodinnom prostredí sú úlohou orgánov ÚPSVaR. My vychádzame rodinám všemožne v ústrety a prípade ich záujmu môžu deti kedykoľvek navštevovať, konzultovať s pracovníkmi centra. Reedukačné centrá v súčasnom poňatí sú primárne zamerané na prácu s deťmi čo však nie je nemenné no vyžadovalo by to vytvorenie akýchsi „rodinných centier“ zriadených pri RC ktoré by sa zameriavali na prácu s rodinou. 8. Vaše vyhlásenia o nejakej „klike“ sú priam smiešne. Nikto sa ničoho nebojí no ak sa zo strany predstaviteľov rezortu práce a sociálnych vecí dozvieme iba to že nás chcú prevziať bez toho aby zo zamestnancami zariadení ktokoľvek z tohto rezortu komunikoval prečo čakáte že príjmu túto zmenu. Doterajšie snahy boli vždy postavené na bezbrehej kritike RC a zdôrazňovaní ich nedostatkov bez toho aby niekto uznal to že majú i pozitívne stránky. Ak si myslíte že s takýmto prístupom sa nebudeme brániť tak sa veľmi mýlite. Koniec koncov zo zariadení v pôsobnosti rezortu sociálnych vecí /DD a KC/sa nám každoročne zvyšuje množstvo detí ktoré sa k nám snažia zúfalo umiestniť. Že by i tam boli nejaké problémy a ten dokonalý systém zlyhával napriek tomu že tak dobre vie riešiť tieto problémy. Už len toto poukazuje na tendenčnosť Vašich tvrdení a nepravdivosť argumentov. 9. Nezabúdajte na to kto tieto deti do reedukačných centier dáva, sú to sociálny pracovníci /zamestnanci ÚPSVaR/ a veľmi často rodičia. Čo sa týka stravovania tento problém je reálny a jeho riešenie naznačila ombudsmanka pre školským výborom. Navýšenie o jedno euro by situáciu určite do značnej miery vyriešilo. Ja len dúfam že riešenie pre deti ktoré sú v súčasnosti v našej starostlivosti sa bude hľadať bez nezmyselných predsudkov a tendenčných prístupov.  Dôležitý nie je len cieľ ale i cesta ktorá k nemu vedie! Ing. Viktor Vicena Riaditeľ RC Hlohovec Čítajte viac: http://diskusie.sme.sk/diskusie/2282052/6/Reedukacne-zariadenia-a-hladne-deti-To-sme-v-Etiopii.html#ixzz31lWuzZ3H   

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?